[© 2004 vrij te gebruiken, mits deze bron wordt vermeld. De door ons gebruikte bronnen dienen ook vermeld te worden]

Grafische kaarten 

Bij de keuze voor een grafische kaart moet goed gekeken worden naar de toepassingen waarmee gewerkt moet worden. Deze zullen voornamelijk de noodzakelijke prestaties bepalen.

Er kan gekozen worden voor on-board graphics of voor een aparte grafische kaart, welke in een speciaal slot gestoken moeten worden.

Afhankelijk van de toepassing kan een grafische kaart een flinke post op de begroting voor een nieuwe PC vormen. Vooral bij gamers (3D-spelspelers) is dat het geval. De nieuwste spellen gebruiken vaak zeer geavanceerde technieken, waardoor de nieuwste en duurste grafische kaarten nog in het stof moeten bijten. De nieuwere grafische processors zijn complexer en bevatten meer transistors dan de CPU's (computer processors) en vereisen een hogere bandbreedte naar het geheugen dan wat een geheugenbus in een PC kan leveren. 

Voor het ontwikkelen van 3D-games worden twee standaard interfaces gebruikt, om het programmeren onafhankelijk van het type hardware (grafische kaart) te maken:

  • Direct3D: onderdeel van DirectX van Microsoft

  • OpenGL (Open Graphics Library): een open industriestandaard met leden zoals Apple, ATI, Dell, HP, IBM, Intel, Matrox, NVidia en Sun. Hoewel Microsoft één van de oprichters was, heeft ze de organisatie verlaten. OpenGL wordt gecontroleerd/beheerd door de OpenGL Architecture Review Board (ARB)

Beiden zijn API's (Application Program Interfaces); bibliotheken met programma-prodecures en functies welke kunnen worden aangesproken door een applicatie welke 3D (en 2D) graphics moeten kunnen produceren (zoals spellen, CAD, VR, e.d.).

Microsoft is in veel opzichten de trendsetter in het toevoegen van functionaliteit, waarna dezelfde functionaliteit meestal wordt toegevoegd in OpenGL. Hierdoor ontstaan steeds nieuwere versies van beide API's.

Grafische kaarten worden gemaakt om één of beide standaarden te ondersteunen. Spellen ook.

Wordt een spel ontwikkeld voor b.v. DirectX 9, dan is het dus zaak dat de grafische kaart de mogelijkheden van DirectX 9 ook ondersteunt. Doet een kaart dat niet, dan lost de API in het besturingssysteem dat op door de driver van een grafische kaart anders aan te spreken. Het gevolg is evenwel vertraging. De beste prestaties ontstaan als de driver van een grafische kaart de kaart kan aanspreken op hardwarefuncties die direct doen wat er verlangd wordt.

De meeste nieuwe spellen zijn Direct3D georiënteerd.

Kaarten welke DirectX 7 ondersteunen worden nu beschouwd als de minste kaarten, welke in principe overeenkomen met de ouderwetse 3D accelerators (kaarten met een grafische 3D chip welke bepaalde grafische functies sneller kunnen verwerken dan de computerprocessor, zoals hardwarematige T&L (transformation & lighting). Veel spellen draaien nog steeds uitstekend met dergelijke kaarten, zelfs moderne actuele spellen zijn nog vaak gemaakt voor DirectX 7.

Met DirectX 8 werden de grafische chips meer grafische  processors. Hierdoor werden grafische bewerkingen en 3D effecten softwarematig te programmeren, i.p.v. dat ze hardwarematig in een kaart of moesten worden geïmplementeerd. DirectX 8 heeft een gestandaardiseerde set functies welke door alle grafische DirectX 8 kaarten moeten worden ondersteund. Hierdoor wordt het veel eenvoudiger een spel te maken, in vergelijking met daarvoor, toen elke spel nog specifiek voor bepaalde kaarten moest worden geschreven. Toen was het voor de programmeurs waanzinnig ingewikkeld om effecten in het spel op te nemen, welke door al die verschillende grafische hardware konden worden ondersteund.

Met de komst van DirectX 9 is de programmeerbaarheid van 3D-chips zodanig uitgebreid dat ze sneller, efficiënter en nauwkeuriger, langere en meer opdrachten kunnen verwerken. De meeste spellen van vandaag zijn evenwel nog steeds DirectX 8 spellen. Het aantal DirectX 9 spellen is nog zeer gering.

 

Spel Geeft grafische Direct3D instructie aan (Direct3D van)besturingsysteem
Besturingsysteem met DirectX Direct3D vertaalt instructie in opdracht voor driver van grafische kaart
Video-kaart driver Vertaalt instructie in 1 of meer instructies welke de grafische processor kan uitvoeren om het gewenste effect te krijgen.
Videokaart   Grafische processor voert instructie uit
 
[ terug]

 

No information is blindly copied from other sites or resources. It is alle translated, edited, corrected and, as much as possible, verified. However, I cannot garanty that all of of the above is correct (I'm sure it's not). I came across much conflicting information, which I have tried to sort out.